Nieuws

Dierenbuddy: voorkomt eenzaamheid bij dier en mens

Iedere donderdagavond wandelt Melissa met de hond van Sandra een rondje. Melissa is dierenbuddy van de Dierenbescherming. Ze houdt van dieren, van honden in het bijzonder. In de periode dat ze zelf geen hond had, zag ze een filmpje over dierenbuddy's en heeft ze zich aangemeld. Na de intake is ze in contact gebracht met Sandra en haar hond Nena. Melissa is dol op Nena en Nena is dol op haar. En Sandra, die vanwege een lichamelijke beperking geen grote afstanden meer kan lopen, is heel blij dat haar hond iedere donderdagavond lekker kan draven en rennen. Melissa, welke eigenschappen zijn nodig als je dierenbuddy wilt zijn? Nou, het is echt nodig dat je van dieren houdt, honden of katten in het bijzonder. Ik word blij van dat wekelijkse rondje met Nena, maar ook blij dat ik Sandra kan helpen. Als dierenbuddy kan je echt veel voor iemand betekenen. Je bouwt een band op met het dier en ook met de eigenaar. Het geeft me veel voldoening om naast m'n werk iets voor een ander te doen. En ik hou van honden, dus het is een win-win. Dierenbuddy's in het hele land De dierenbuddy's van de Dierenbescherming doen waardevol werk. Met de hulp van onze dierenbuddy's hoeven ouderen en chronisch zieken geen afscheid te nemen van hun geliefde huisdier, omdat ze er minder goed voor kunnen zorgen. Zo voorkomen we eenzaamheid én dierenleed. Want voor een huisdier is het ook niet fijn om uit zijn vertrouwde omgeving gerukt te worden. Inmiddels kom je onze dierenbuddy's al in verschillende gemeenten tegen. En mét succes! Hoe mooi zou het zijn als wij ons dierenbuddyproject kunnen uitbreiden door in meer gemeenten dierenbuddy's in te zetten! We kunnen jouw hulp daarbij goed gebruiken! Wat is Dierenbuddy? Voor veel ouderen of chronisch zieken zijn huisdieren van groot belang voor hun kwaliteit van leven. Met het ouder worden nemen functiebeperkingen vaak toe en wordt tegelijkertijd in veel gevallen het sociale netwerk kleiner. Hierdoor kunnen eigenaren problemen ondervinden bij de verzorging van hun huisdier, terwijl dit dier voor hen juist zo belangrijk is. De vrijwilligers van Dierenbuddy ondersteunen deze mensen op het thuisadres bij de verzorging van hun huisdier. Zo kunnen mens en dier zolang mogelijk van elkaars gezelschap genieten, ook in een zorginstelling, wanneer die huisdierbezit toestaat. Meer weten? Mail dan naar Liora Halma [email protected]
Lees meer

Vrijwilliger Social Media bij Vrijwilligerscentrale De Bilt

Help jij de vrijwilligerscentrale online stralen? Vrijwilliger Social Media gezocht! Ben jij creatief, social media-vaardig en heb je een passie voor vrijwilligerswerk? Dan zijn wij op zoek naar jou! Als vrijwilliger Social Media bij de vrijwilligerscentrale ben jij dé drijvende kracht achter onze online zichtbaarheid. Jij zorgt ervoor dat onze vacatures en andere interessante content op Facebook, Instagram en in onze nieuwsbrief de aandacht krijgen die ze verdienen. Wat ga je doen? Het promoten van vrijwilligers vacatures van onze samenwerkingspartners. Het vergroten van ons online bereik en de betrokkenheid van ons publiek Het inzetten van je creativiteit om pakkende posts te maken Wanneer? Flexibele werktijden, in te delen in overleg met de coördinator Tijdens publieksevenementen Iets voor jou? Laat het ons weten! Stuur dan je motivatie en je CV naar onze vrijwilligerscoördinator Marjolein Beeuwkes: [email protected]. Wie weet word jij onze nieuwe vrijwilliger social media!
Lees meer

MENS gaat verhuizen

MENS, de organisatie waar de vrijwilligerscentrale onderdeel van is gaat verhuizen. De locatie op Molenkamp 60 gaat dicht. Daarvoor in de plaats komen er twee nieuwe locaties slechts 100 meter verderop. Het kantoorgedeelte gaat naar Hessenweg 106A, De Bilt. De activiteiten verhuizen tijdelijk naar De Voorhof in De Bilt totdat de definitieve locatie klaar is. Wij zijn gesloten vanaf woensdag 19 februari t/m zondag 2 maart. Hebben jullie ons dringend nodig? Stuur dan een e-mail naar [email protected]. Hou de website van MENS in de gaten voor alle actuele informatie omtrent de verhuizing.
Lees meer

Mathildedag

Heb jij iemand in jouw organisatie die zich als vrijwilliger met hart en ziel inzet en extra waardering verdient? Meld de vrijwilliger dan aan voor Mathildedag. Vrijwilliger in het zonnetje Jaarlijks viert de gemeente De Bilt half maart Mathildedag. Deze speciale dag staat altijd in het teken van vrijwilligers. Vrijwilligerswerk zit verankerd in de Nederlandse samenleving en is een belangrijk onderdeel van de kurk waarop de samenleving drijft. Op Mathildedag zet de gemeente ze daarom in het zonnetje. Dat doen ze ook weer in 2025 en wel op vrijdag 14 maart. Beoordeling door Comité Mathildedag Het Comité Mathildedag zal alle aanmeldingen beoordelen en komen tot een aantal nominaties. De genomineerde vrijwilligers worden op feestelijke wijze verrast door burgemeester Fränzel. Aanmelden U kunt vrijwilligers aanmelden vóór 19 februari 2025 door een e-mail te sturen naar Annemiek Bovée: [email protected] (kabinet van de burgemeester). Vermeld in de e-mail de volgende gegevens: naam en contactgegevens van aanbrenger (telefoonnummer en e-mailadres); naam en contactgegevens van vrijwilliger (telefoonnummer en e-mailadres) en de motivatie waarom deze vrijwilliger in het zonnetje gezet moet worden.
Lees meer

“Dat gevoel geeft zoveel voldoening!”

In gemeente De Bilt zijn dagelijks vele vrijwilligers actief. Vrijwillig, maar niet vrijblijvend want anderen rekenen op hen. Een van die vrijwilligers is Wim van Barneveld. Op het kantoor van Humanitas Heuvelrug vertelt hij enthousiast en met veel respect voor zijn cliënten over zijn werk als vrijwilliger. Hij en zijn collega vrijwilligers begeleiden mensen met uiteenlopende hulpvragen op het gebied van administratie. “Ik zie vaak dat cliënten die weer grip krijgen op hun administratie, weer meer levensplezier krijgen. Er ontstaat ruimte in hun hoofd.” “Van mensen die het overzicht over hun administratie zijn kwijtgeraakt tot mensen die al tijden lang geen brieven of digitale post hebben geopend en waarbij de deurwaarder al eens op de stoep stond… Iedere situatie vraagt een persoonlijke aanpak”, vertelt Wim. “Onze hulp begint met een uitgebreide kennismaking, waarin we met de cliënt kijken wat er aan de hand is. We polsen ook of er vertrouwen is in de samenwerking; een belangrijke voorwaarde. En dan gaan we aan de slag.” Alles zelf De hulp van Humanitas levert de cliënt nogal wat op: inzicht in de financiële situatie, in eventuele schulden en vooral ook inzicht in mogelijke oplossingen. Het doel is dat mensen in de toekomst hun administratie weer zelfstandig kunnen afhandelen. “Soms kan alleen al wat systematiek helpen. Bijvoorbeeld: wanneer maak je de post open, wanneer doe je de betalingen, bij wie vraag je om verdere hulp? Is de hulpvraag wat complexer, dan gaan we uitgebreider aan de slag. De client opent samen met ons alle post, zowel digitaal als enveloppen in de brievenbus. Samen maken we een overzicht van de inkomsten en uitgaven en ordenen we alles. De client doet dit alles zelf. De vrijwilliger ondersteunt, stimuleert, en adviseert. We nemen de thuisadministratie dus niet over”, benadrukt Wim. Grip Wim straalt wanneer hij vertelt over het gevoel dat hij krijgt wanneer mensen hun administratieve problemen onder ogen durven te zien en de aangeboden hulp accepteren. Dat gevoel is onbetaalbaar. “Mensen worden weer blij, ze krijgen weer moed. Ze krijgen weer grip op het leven. Dat gevoel geeft zoveel voldoening!” Wil jij je ook inzetten voor Humanitas, als vrijwilliger thuisadministratie of op een andere gebied? Bel of mail dan naar Chuck van Loenen, coördinator [email protected], 06 35122389, of kijk op de website: www.humanitas.nl/heuvelrug Dit interview is mede mogelijk gemaakt door de Vrijwilligerscentrale de Bilt. Kijk voor een actueel vacature aanbod op www.vrijwilligerscentraledebilt.nl
Lees meer

Doe mee met NLdoet op 14 & 15 maart 2025!

Maatschappelijke organisaties opgelet! Dit is jullie kans om jullie organisatie te promoten en nieuwe vrijwilligers te werven. Jullie kans om het verschil te maken en er echt toe te doen. Doe mee met NLdoet op 14 & 15 maart 2025! Wees er snel bij! Van 1 november 2024 tot 31 januari 2025 kan je bij het Oranje Fonds een financiële bijdrage aanvragen voor je NLdoet 2025 activiteit. Hierbij geldt wel: op = op. Daarnaast ontvangt elke organisatie - zo lang voorradig - 1 NLdoet promotiepakket per organisatie. Deelnemende stichtingen en verenigingen kunnen bij het Oranje Fonds een maximale bijdrage van €350 aanvragen voor bijvoorbeeld catering en (klus)materialen. Dit kan tot en met 31 januari 2025. Meedoen Voor organisaties is het een mooie kans om nieuwe vrijwilligers aan te trekken. Heeft jullie organisatie een leuke NLdoet activiteit? Meld deze dan vanaf 1 november 2024 aan op de website van Nldoet en doe mee!
Lees meer

Vrijwilliger Victorien - tuinteam De Boswerf

Victorien is begin 2023 begonnen als vrijwilliger bij De Boswerf. Ze was vlak daarvoor naar Zeist verhuisd en had op de vrijwilligersmarkt gesproken met verschillende organisaties die op zoek waren/zijn naar vrijwilligers. Ze was op zoek naar iets om buiten te doen; het gesprek met De Boswerf was plezierig, dus de keuze was snel gemaakt! Ze vindt het geweldig hier. Je kunt zelf bepalen wanneer en hoe vaak je komt en hoe lang je op een dag blijft. Die flexibiliteit vindt ze heerlijk. Zelf komt ze vaak op donderdag. Er zijn ook vrijwilligers die (bijna) dagelijks komen. De betrokkenheid en de belangstelling van de begeleiders én van de andere vrijwilligers is hartverwarmend. Bij het werken zijn er vaak mooie gesprekken. Wat voor vrijwilligerswerk is er te doen? Er zijn veel verschillende taken voor vrijwilligers. Zo zijn er gastvrouwen/heren , voor onder andere openen en sluiten, voor het klaarzetten van spullen voor de gasten, verkoop van drankjes en spullen uit de winkel, én voor het beantwoorden van allerlei vragen. Er is een klusteam voor groot en klein onderhoud, bv schilderen, bankjes repareren, maken van educatieve opstellingen.6 Het educatieteam , dat lessen geeft op locatie; én een tuinteam . Victorien zit in het tuinteam, dat spreekt haar het meest aan. Er hangen ’s ochtends memoblaadjes op het bord met klussen die in de tuin te doen zijn. Ieder gaat dan aan de slag met wat hij/zij graag wil. Denk aan klussen als snoeiwerk, planten verplaatsen, paden vrijhouden. Het tuinteam heeft ook een eigen appgroep. Wat wordt er voor vrijwilligers gedaan? Victorien vindt de zorg voor vrijwilligers altijd heel prettig en goed. Verder is er een jaarlijks festijn waar je als vrijwilliger ook aan mee kunt doen. Met kerst is er een bijeenkomst, met een praatje en gezamenlijk eten en kleine cadeautjes. Plek voor meer vrijwilligers? De Boswerf wil graag meer vrijwilligers, er is veel te doen. Op dit moment is er vooral behoefte aan gastvrouwen/heren; zij werken overigens wel met een rooster. Ook vrijwilligers voor (educatieve) activiteiten en voor het educatieteam zijn van harte welkom. Er is een heel divers bestand aan vrijwilligers, zowel in leeftijd als achtergrond. Er is plek voor iedereen. Zie de website voor meer informatie over het doen van vrijwilligerswerk: Meewerken bij De Boswerf - Omgevingsdienst regio Utrecht (odru.nl) . Of kijk op de website van de vrijwilligerscentrale de bilt - Bezoekerscentrum De Boswerf | Vrijwilligerscentrale De Bilt - hier vindt u ook veel andere vacatures.
Lees meer

Vrijwilligers in de spotlight

Vrijwilliger Victorien - tuinteam De Boswerf

Victorien is begin 2023 begonnen als vrijwilliger bij De Boswerf. Ze was vlak daarvoor naar Zeist verhuisd en had op de vrijwilligersmarkt gesproken met verschillende organisaties die op zoek waren/zijn naar vrijwilligers. Ze was op zoek naar iets om buiten te doen; het gesprek met De Boswerf was plezierig, dus de keuze was snel gemaakt! Ze vindt het geweldig hier. Je kunt zelf bepalen wanneer en hoe vaak je komt en hoe lang je op een dag blijft. Die flexibiliteit vindt ze heerlijk. Zelf komt ze vaak op donderdag. Er zijn ook vrijwilligers die (bijna) dagelijks komen. De betrokkenheid en de belangstelling van de begeleiders én van de andere vrijwilligers is hartverwarmend. Bij het werken zijn er vaak mooie gesprekken. Wat voor vrijwilligerswerk is er te doen? Er zijn veel verschillende taken voor vrijwilligers. Zo zijn er gastvrouwen/heren , voor onder andere openen en sluiten, voor het klaarzetten van spullen voor de gasten, verkoop van drankjes en spullen uit de winkel, én voor het beantwoorden van allerlei vragen. Er is een klusteam voor groot en klein onderhoud, bv schilderen, bankjes repareren, maken van educatieve opstellingen.6 Het educatieteam , dat lessen geeft op locatie; én een tuinteam . Victorien zit in het tuinteam, dat spreekt haar het meest aan. Er hangen ’s ochtends memoblaadjes op het bord met klussen die in de tuin te doen zijn. Ieder gaat dan aan de slag met wat hij/zij graag wil. Denk aan klussen als snoeiwerk, planten verplaatsen, paden vrijhouden. Het tuinteam heeft ook een eigen appgroep. Wat wordt er voor vrijwilligers gedaan? Victorien vindt de zorg voor vrijwilligers altijd heel prettig en goed. Verder is er een jaarlijks festijn waar je als vrijwilliger ook aan mee kunt doen. Met kerst is er een bijeenkomst, met een praatje en gezamenlijk eten en kleine cadeautjes. Plek voor meer vrijwilligers? De Boswerf wil graag meer vrijwilligers, er is veel te doen. Op dit moment is er vooral behoefte aan gastvrouwen/heren; zij werken overigens wel met een rooster. Ook vrijwilligers voor (educatieve) activiteiten en voor het educatieteam zijn van harte welkom. Er is een heel divers bestand aan vrijwilligers, zowel in leeftijd als achtergrond. Er is plek voor iedereen. Zie de website voor meer informatie over het doen van vrijwilligerswerk: Meewerken bij De Boswerf - Omgevingsdienst regio Utrecht (odru.nl) . Of kijk op de website van de vrijwilligerscentrale de bilt - Bezoekerscentrum De Boswerf | Vrijwilligerscentrale De Bilt - hier vindt u ook veel andere vacatures.
Lees meer

Francesco - vrijwillig maatschappelijk begeleider bij Steunpunt Vluchtelingen

Met veel plezier werkt Francesco nu alweer zo'n 3 jaar bij het Steunpunt Vluchtelingen als 'maatschappelijk begeleider'. In zijn werkzame leven werkte hij voor Buitenlandse Zaken en de laatste 5 jaar daarvan hield hij zich bezig met het vluchtelingenbeleid in Noord Afrika en de Sahel vanuit standplaats Tunis. Na z'n pensioen is hij verhuisd naar Bilthoven, eerst hebben ze het huis verbouwd en daarna leek het hem mooi om als vrijwilliger aan de slag te gaan en dan ook graag iets met vluchtelingen en statushouders. In zijn werk was hij daar vaak beleidsmatig mee bezig, maar ook wel praktisch in de zin dat hij veel heeft gedaan voor vluchtelingen die in detentiekampen zaten in Libië. Bij Steunpunt Vluchtelingen vond Francesco precies wat hij graag wilde doen. Hij begeleidt nu gezinnen in de eerste twee jaar dat ze als statushouder in onze gemeente wonen. Wat hem direct opviel, is hoe ingewikkeld Nederland is voor statushouders. Alles wat je moet regelen, moet bijna digitaal en als je de taal niet of niet goed spreekt, is het lastig om de weg te vinden. Er zijn statushouders die al wel een netwerk hebben; dat helpt uiteraard, maar dat is lang niet bij iedereen zo. Als je dan de weg niet weet, is het eigenlijk geen doen om dingen zelf te regelen. Voor het merendeel van de statushouders geldt daarom dat hulp vanuit Steunpunt Vluchtelingen van grote meerwaarde is. Wat doet een maatschappelijk werker? Op dit moment zijn er zo'n 10 maatschappelijk begeleiders bij het Steunpunt. Ieder heeft op een bepaald moment in de week een spreekuur, waar dan de mensen die iemand begeleidt naar toe kunnen komen. Francesco is er op woensdagochtend. Je begeleidt mensen altijd met z'n tweeën, zodat het geen probleem is als je een keer niet kunt of vakantie hebt. Francesco en zijn collega begeleiden nu in totaal zo'n 20 mensen. Mensen worden twee jaar lang begeleid. Als een woning wordt toegewezen aan iemand, kijkt de coördinator van het Steunpunt wie van de maatschappelijk begeleiders tijd hebben om die persoon of dat gezin te begeleiden. De eerste paar maanden van de begeleiding zijn het meest intensief. Iemand moet namelijk na het tekenen van het huurcontract binnen twee weken verhuizen naar dat huurhuis. Dan help je mensen om zo snel mogelijk in hun huis terecht te kunnen; ze krijgen wat geld voor de inrichting, maar zo ruim is dat bedrag niet, dus dat is snel zoeken en oplossen. Zo leent Francesco z'n kampeerspullen wel eens tijdelijk uit, zodat mensen in ieder geval wat spullen hebben om te kunnen leven. In die eerste periode help je ook bij het regelen van zorg- en huurtoeslag, van een energiecontract, van een huisarts, en nog veel meer. Soms is er een overdracht vanuit het AZC waar iemand gewoond heeft, maar meestal is dat niet zo. Het Steunpunt heeft een hele lijst met wat er allemaal geregeld moet worden voor nieuwe inwoners en op dat spreekuur ga je dat samen met de statushouder doen. Als vrijwilliger registreert Francesco dat ook; op die manier kun je elkaars werk als vrijwilliger overnemen. Na de eerste paar maanden is het meestal wat rustiger. Mensen komen dan langs op het spreekuur als ze vragen hebben. Van Francesco mogen ze hem ook altijd appen (dat is gemakkelijk met de vertaalapp); bellen liever niet en alleen in noodgevallen. Die twee jaar blijft er regelmatig contact. Zo is Francesco bijvoorbeeld ook een eerste keer meegegaan naar een ziekenhuis en hij legt dan uit hoe iemand dat daarna zelfstandig kan doen. In die 2 jaar is er ook regelmatig contact met de klantregisseur van de sociale dienst; vanuit de RSD kijken ze namelijk naar scholing en zij begeleiden mensen ook naar werk. Als maatschappelijk begeleider is het namelijk wel fijn om te weten wat er zoal speelt, zodat je zo mogelijk kunt helpen ondersteunen. Bij het Steunpunt zijn ook vrijwilligers werkzaam als taalcoach. Daar heeft Francesco soms ook contact mee, omdat zij in hun begeleiding wel eens horen wat er speelt bij mensen. Na 2 jaar stopt de begeleiding. Dan voer je een exitgesprek met die persoon of dat gezin, samen met de coördinator van het Steunpunt. Dan worden mensen ook gewezen op andere instanties die hen kunnen helpen als ze daarna vragen hebben op administratief of financieel gebied. Wat levert het vrijwilligerswerk je op? Het geeft Francesco veel voldoening om medeburgers op weg te helpen en te merken dat mensen blij zijn dat je er bent. Hij hoopt mensen op zo'n manier op weg te helpen dat ze na die 2 jaar zelf hun weg weten te vinden in onze gemeente en daarbuiten. Francesco vindt het ook leuk om deel uit te maken van het team van maatschappelijk begeleiders; het zijn heel betrokken mensen. Hoe word je geïnformeerd en geschoold? De coördinatoren zijn er altijd als vraagbaak. Ook is er een handboek waarin van alles te vinden is. Er is een administratief systeem, waarin taken staan. Maandelijks overleggen alle maatschappelijk begeleiders om ervaringen uit te wisselen. Dat kan dan bijvoorbeeld weer leiden tot een uitbreiding van het handboek. Er zijn regelmatig scholingsdagen, onlangs met een trauma-expert. Veel statushouders hebben immers veel akelige ervaringen gehad in hun land van herkomst. Ook is er een dag over Afghanistan geweest, georganiseerd met andere Steunpunten, waarin werd ingegaan op dat land en die cultuur. Nieuwe vrijwilligers? Het Steunpunt zou graag nog 2 of 3 nieuwe maatschappelijk werkers erbij hebben. De taakstelling in aantal te huisvesten mensen voor onze gemeente, en daarmee dus ook voor het aantal begeleidingen door het Steunpunt, is dit jaar hoger. De vrijwilligers die er zijn, blijven bijna allemaal dit werk echt lang doen. Je helpt mensen daadwerkelijk. Toch blijft het lastig om nieuwe vrijwilligers te vinden, terwijl het zulk mooi werk is! Ook vrijwillig taalcoaches zijn welkom! ------------------ Zie voor meer informatie over de vacatures: Vacatures – Steunpunt Vluchtelingen De Bilt of de website van de vrijwilligerscentrale De Bilt: Vrijwilligerscentrale De Bilt | Vrijwilligerscentrale De Bilt
Lees meer

Interview met Yvette - Stichting Ariane de Ranitz

Yvette - vrijwilliger bij Ariane de Ranitz Op 12 februari '24 spraken we met Yvette. Zij is eind 2019 gestopt met werken en wilde graag wat doen voor anderen. Ze begon met fietsles te geven bij MENS De Bilt, maar dat stopte toen corona uitbrak. Vanuit MENS kon ze wel cursussen volgen en op die manier zag ze het vrijwilligerswerk bij Ariane de Ranitz, waar ze meteen enthousiast over werd. Wat doe je en wat levert het je op? Als kind heeft Yvette zelf veel paardgereden, vandaar dat dit haar meteen aansprak. Als vrijwilliger begeleid je ruiters met een verstandelijke of lichamelijke beperking. De stichting huurt accommodatie en paarden/pony’s bij de Stal van Brenk; de ruiters betalen zelf hun lessen. Bij de groepslessen zijn maximaal 6 ruiters tegelijk aanwezig en ieder heeft een eigen begeleider. Yvette helpt elke maandag en dan begeleidt ze ook dezelfde ruiter. Ze vindt het heel leuk dat ze op die manier ook echt een band opbouwt met ‘haar’ ruiter. Regelmatig valt ze ook in op de dinsdagmiddag, dan begeleidt ze wel verschillende ruiters. Het opbouwen van een band is in dat geval natuurlijk niet zo aan de orde, maar ook dan is het mooi om te doen. Yvette vindt het zowel fijn om met de paarden te werken als met de mensen. Het zien dat de ruiters zo blij zijn geeft haar, maar ook andere vrijwilligers, veel voldoening. Een bijkomend voordeel is dat het goed is voor de conditie en dat ze ook regelmatig buiten is! Buiten is er namelijk ook een bak en een springwei. Sommige ruiters volgen al lang de lessen. Ze komen en gaan vaak met een taxi; sommigen kunnen alleen komen en kinderen worden vaak gebracht door een ouder. Elke week zijn er ongeveer 40 ruiters. Voor velen van hen is het vaak echt hét uitje van de week. En dit paardrijden is goed voor hun spieren en evenwichtsgevoel. De paarden zijn ervaren manegepaarden. Voor de ruiters zijn er veel speciale voorzieningen. Zo is er een opstapstation voor ruiters die niet zelfstandig op hun paard kunnen opstijgen. Sommigen kunnen niet op een gewoon zadel rijden, dan zijn er aanpassingen, er zijn speciale beugels met kleurenteugels. Als begeleider heb je ook een teugel en loop je met de ruiter mee. De vrijwilligers De vrijwilligers – zo’n 25 - kennen elkaar behoorlijk goed. Vanuit Ariane de Ranitz wordt daar ook actief aan gewerkt. Zo is er in de schoolvakanties altijd een bijeenkomst voor de vrijwilligers, dan eten ze pizza en is er meestal een toepasselijk lezing. Voor de ruiters wordt er ook een hele dag georganiseerd. De vrijwilligers hebben samen een gezamenlijke app; heel handig bijvoorbeeld om zo nodig een vervanger te regelen. Er zijn zowel oudere als jongere vrijwilligers; een aantal ruiters is zelf ook vrijwilliger. Daarnaast zijn er stagiairs die hun maatschappelijke stage hier doen – 6 weken - of leerlingen van Groenhorst die hier hun stage doen. Eén op één lessen starten vanaf 16 uur; groepslessen vanaf 16.45 uur. Er zijn 2 vaste instructrices; zij zorgen dat er wekelijks een rooster is en ze ondersteunen daar waar nodig. Yvette vertelt dat de instructrices ook goed op de vrijwilligers letten; ze zorgen dat het veilig is voor iedereen. Mooi is ook dat ze iedereen kennen, zowel de ruiters als de vrijwilligers. Met Sint, Kerst en Pasen zorgen ze dat er speciale spelletjes zijn voor de ruiters om te doen. Zij zijn ook opgeleid om met mensen met een beperking te werken. Meer vrijwilligers?! Ariane de Ranitz zoekt zeker meer vrijwilligers, nu is het best vaak puzzelen met de indeling. Er komen ook regelmatig weer ruiters bij. Yvette geeft aan dat mensen zich niet moeten laten afschrikken door het fysieke. Meestal draaf je maar 1 rondje in de binnenbak, ook al omdat de ruiter vaak niet meer kan. Maar ook lang niet iedereen hoeft een rondje mee te rennen. Je kunt ook veel andere dingen doen. Je hoeft dus niet in topconditie te zijn. Je moet wel van paarden houden en natuurlijk van mensen. Als je start als vrijwilliger loop je eerst altijd met iemand anders mee. Wil je meer weten of je aanmelden als vrijwilliger, mail dan naar: [email protected] ; de website waarop je meer informatie vindt, is: Ariane de Ranitz – Paardrijden voor mensen met een beperking Stichting Ariane de Ranitz dankt haar naam aan haar oprichtster: Mevrouw Ariane de Ranitz. Zij was de vrouw van de toenmalige burgemeester de Ranitz van Utrecht (1948-1970). Mevrouw Ariane de Ranitz zette zich in voor kinderen met een beperking. Zij heeft eveneens de mytylschool in Utrecht opgericht en ook deze school draagt haar naam. In 1968 is de Stichting Ariane de Ranitz opgericht. Daarmee is het één van de oudste stichtingen voor het paardrijden voor mensen met een beperking in Nederland.
Lees meer

Annemarie – al jarenlang vrijwilliger bij Tafeltje Dekje

Annemarie is al zo lang vrijwilliger bij Tafeltje Dekje, dat ze niet meer precies weet hoeveel jaar het is, zeker zo'n 10 jaar, maar waarschijnlijk al wel wat langer – toch even nagevraagd en het blijken er 12 te zijn! Eén of twee keer in de week brengt ze maaltijden rond. Ook zit ze in het bestuur. Maar het gaat haar om het rijden. Hoe werkt Tafeltje Dekje? Mensen die niet meer zelf kunnen koken, maar wel zelfstandig thuis wonen, kunnen op doordeweekse dagen maaltijden via Tafeltje Dekje krijgen, ook als dat feestdagen zijn – nu al 55 jaar. De meeste mensen die gebruik maken van Tafeltje Dekje zijn al wat ouder. Soms maken mensen ook tijdelijk gebruik van Tafeltje Dekje. Naast warme maaltijden brengen vrijwilligers ook vriesverse maaltijden rond. Zo'n 20 tot 25 mensen krijgen dagelijks een warme maaltijd. En zo'n 50 mensen krijgen op maandag diepvriesmaaltijden thuisbezorgd. Bij Tafeltje Dekje zijn zo'n 20 vrijwilligers actief. Elke werkdag zijn er 3 routes die gereden worden – ook door 3 vrijwilligers dus. De vrijwilliger haalt de maaltijden om 11.30 uur op bij de Koperwiek in Bilthoven en brengt dan bij ongeveer 7 mensen een maaltijd; zo'n rit duurt ongeveer 1,5 uur. De insteek is om zoveel mogelijk dezelfde route te rijden, zodat de vrijwilliger bij dezelfde mensen komt. Dat is wederzijds prettig voor het contact. Tijdens het rijden van de routes is Caroline aanwezig op het kantoor van Tafeltje Dekje aan de Molenkamp. Als er iets mocht zijn, kan de vrijwilliger haar bellen. Caroline gaat ook altijd langs bij nieuwe klanten om te bespreken wat ze willen en wat er kan. En ze zorgt dat er van ieder een contactpersoon bekend is bij Tafeltje Dekje. Wat vind je leuk aan het werk? Het leukste vindt Annemarie om de mensen even te zien en te spreken. Annemarie merkt hoe fijn mensen het vinden als je komt; je maakt dan ook altijd even een praatje. Dat hoeft helemaal niet lang te zijn, maar het contact is fijn. En dat maakt dit ook heel dankbaar werk. Soms geeft ze de maaltijd alleen af, soms is het ook nodig even te helpen met het opscheppen van de maaltijd. Het mooie is ook dat je af en toe mensen ook echt ziet opknappen doordat ze een goede, warme maaltijd krijgen. Onlangs was er een mevrouw van 90 die na een operatie tijdelijk Tafeltje Dekje inschakelde, maar ze vond het zo prettig én lekker, dat ze besloot haar maaltijden via Tafeltje Dekje te houden! Op vrijdag geven mensen de kaart mee met hun wensen voor de komende week – mensen kunnen uit 3 maaltijden kiezen. Soms is het nodig om mensen te helpen met het invullen van hun kaart. Hoe en wanneer zien vrijwilligers elkaar? De vrijwilligers hebben elke 3 maanden een rijdersvergadering; op dat overleg worden ook alle routes verdeeld, zodat iedereen tijdig weet wanneer ie rijdt. Af en toe is er een vrijwilligersuitje. En de vrijwilligers zien elkaar bij het ophalen van de maaltijden bij de Koperwiek. Het is een groep met weinig verloop. Op zoek naar nieuwe vrijwilligers? Zeker, Tafeltje Dekje wil graag nieuwe vrijwilligers! Nu is het soms nodig dat vrijwilligers 2 of 3x per week rijden om alle maaltijden rond te brengen. Het is fijn als ieder in principe 1x per week rijdt. Maar er zijn nu vooral vrijwilligers nodig die de maaltijden bij de Koperwiek opwarmen en weg-breng-klaar maken. Mensen die dat in de ochtend willen doen, worden van harte uitgenodigd zich aan te melden. Waar voor het rijden het hebben van een auto nodig is, is dat hierbij dus niet het geval!
Lees meer

Wet- en regelgeving

Vrijwilligersvergoeding 2025

Veel organisaties hebben een onkostenregeling voor vrijwilligers. Dit is niet verplicht; als organisatie bepaal je uiteindelijk zelf wat wel en niet wordt vergoed. Sommige organisaties geven een onkostenvergoeding op basis van gemaakte kosten (vervoersbewijzen, telefoonrekening) andere organisaties geven een vaste onkostenvergoeding per dagdeel. De overheid heeft bepaald dat een onkostenvergoeding van maximaal € 210,-- per maand, tot een maximum van € 2.100,-- per jaar per vrijwilliger, niet hoeft te worden verantwoord (bedragen 2025). Hier hoeft dus geen belasting over te worden betaald. Bovendien mag een vrijwilliger niet meer dan € 5,60 per uur ontvangen, en jongeren tot 21 jaar maximaal € 3,30 per uur. Zodra de vergoeding boven deze bedragen uitkomt, moet het gehele bedrag met bonnen aangetoond kunnen worden, dus ook de eerste € 2.100,--. Kan dit wel, dan hoeft er alsnog geen belasting betaald te worden. Kan dit niet, dan wordt de vergoeding gezien als inkomen en wordt er inkomstenbelasting geheven. De Belastingdienst kijkt ook naar vergoedingen in natura. Een lunch die je krijgt aangeboden en die terug te vinden is in de financiële administratie, wordt gezien als een onkostenvergoeding in natura en wordt meegerekend. Kijk voor meer informatie op de site van de Belastingdienst .
Lees meer

Vrijwilligers-verzekeringen

Vrijwilligersverzekering Maatschappelijke organisaties hoeven hun vrijwilligers niet zelf te verzekeren tegen ongevallen of schade. De gemeente De Bilt heeft voor al haar vrijwilligers een collectieve verzekering afgesloten (VNG) voor alle vrijwilligers in de gemeente. Wie vrijwilligerswerk doet in de gemeente De Bilt is automatisch verzekerd voor ongevallen of aansprakelijkheid. Maatschappelijke organisaties hoeven zich niet aan te melden voor deze verzekering, vrijwilligers zijn automatisch verzekerd. De verzekering geldt voor schade die ontstaat tijdens het verrichten van vrijwilligers- of mantelzorgactiviteiten. Het gaat om een verzekering op het gebied van ongevallen en aansprakelijkheid. Ook dekt de verzekering bestuurdersaansprakelijkheid voor vrijwilligers, verkeersaansprakelijkheid voor rechtspersonen en rechtsbijstand voor vrijwilligers. Op de ongevallen- en persoonlijke eigendommenverzekering zijn ook mantelzorgers meeverzekerd. Schade kun je melden bij de gemeente via gebruik van het schadeformulier. Meer informatie? Meer informatie over de VNG Vrijwilligersverzekering (onder andere polisvoorwaarden, brochures) vind je op de website van Centraal beheer . Op de  website van het NOV kun je veel vragen stellen over verzekeringen via een forum. Ook staat er een helder overzicht van veel gestelde vragen
Lees meer

Kennis en inspiratie voor organisaties

Vrijwilligersbeleid

Als organisatie heb je een maatschappelijk doel voor ogen. Je hebt mensen nodig om dit doel te verwezenlijken. Als je ervoor kiest om met vrijwilligers te werken, is het goed om er bij te stil te staan hoe je één en ander wilt regelen voor deze vrijwilliger(s). Dat kan in de vorm van een vrijwilligersbeleid. Hierin wordt omschreven welke taken vrijwilligers binnen jouw organisatie verrichten, wat daarbij de voorwaarden zijn, wat de positie van vrijwilligers is en welke rechten en plichten daaruit voortvloeien. Voorbeeld: Vrijwilliger in een museum (Movisie) Heb je al een vrijwilligersbeleid? Doe dan jaarlijks de zelfevaluatie het is een vragenlijst waarmee jouw organisatie de kwaliteit van het vrijwilligerswerk in kaart kan brengen. Wil je meer weten over het opzetten van een helder vrijwilligersbeleid? Neem dan contact op.
Lees meer

Mag mijn organisatie met vrijwilligers werken?

Maatschappelijke organisaties met een ANBI-status kunnen op de vacaturebank van de vrijwilligerscentrale De Bilt vacatures plaatsen voor het werven van vrijwilligers. Voor het plaatsen van een vacature moet eerst een aangemaakt worden - Vrijwilligerscentrale De Bilt | Vrijwilligerscentrale De Bilt . Aan welke eisen moet je als organisatie voldoen om vrijwilligers in te zetten voor werkzaamheden? Lees meer op de site van de Belastingdienst . Onbetaald werk bij een organisatie met winstoogmerk Iedereen die actief is bij een organisatie met winstoogmerk is volgens de overheid geen vrijwilliger. Er kan dus ook geen gebruik gemaakt worden van de belastingvrije vrijwilligersvergoedingsregeling. Elke betaling wordt gezien als inkomen waarover inkomstenbelasting betaald moet worden. Ook kan geen beroep gedaan worden op de collectieve verzekering voor vrijwilligers in gemeente De Bilt. Grenzen aan vrijwilligerswerk Voor sommige mensen die vrijwilligerswerk willen doen gelden bepaalde regels. Bijvoorbeeld voor vreemdelingen en mensen met een WW- of bijstandsuitkering. ANBI/SBBI Vrijwilligers met een WW-uitkering mogen alleen vrijwilligerswerk doen bij organisaties met ANBI- (algemeen nut beogende instelling)- status of bij een SBBI (steun- of sociaal belang behartigende instelling). Controleer op de site van de Belastingdienst of een organisatie een ANBI-status heeft. Vrijwilligersbeleid Zowel voor de vrijwilliger als de organisatie is het prettig om vooraf duidelijkheid te hebben wat de verwachtingen zijn en hoe die ingevuld worden. De vrijwilligerscentrale adviseert en ondersteunt vrijwilligersorganisaties bij het opzetten en verbeteren van vrijwilligersbeleid. Voorbeeld: Vrijwilliger in het museum (movisie)
Lees meer