In gemeente De Bilt zijn dagelijks vele vrijwilligers actief. Vrijwillig, maar niet vrijblijvend want anderen rekenen op hen. Een van die vrijwilligers is Wim van Barneveld. Op het kantoor van Humanitas Heuvelrug vertelt hij enthousiast en met veel respect voor zijn cliënten over zijn werk als vrijwilliger. Hij en zijn collega vrijwilligers begeleiden mensen met uiteenlopende hulpvragen op het gebied van administratie. “Ik zie vaak dat cliënten die weer grip krijgen op hun administratie, weer meer levensplezier krijgen. Er ontstaat ruimte in hun hoofd.”
“Van mensen die het overzicht over hun administratie zijn kwijtgeraakt tot mensen die al tijden lang geen brieven of digitale post hebben geopend en waarbij de deurwaarder al eens op de stoep stond… Iedere situatie vraagt een persoonlijke aanpak”, vertelt Wim. “Onze hulp begint met een uitgebreide kennismaking, waarin we met de cliënt kijken wat er aan de hand is. We polsen ook of er vertrouwen is in de samenwerking; een belangrijke voorwaarde. En dan gaan we aan de slag.”
Alles zelf
De hulp van Humanitas levert de cliënt nogal wat op: inzicht in de financiële situatie, in eventuele schulden en vooral ook inzicht in mogelijke oplossingen. Het doel is dat mensen in de toekomst hun administratie weer zelfstandig kunnen afhandelen. “Soms kan alleen al wat systematiek helpen. Bijvoorbeeld: wanneer maak je de post open, wanneer doe je de betalingen, bij wie vraag je om verdere hulp? Is de hulpvraag wat complexer, dan gaan we uitgebreider aan de slag. De client opent samen met ons alle post, zowel digitaal als enveloppen in de brievenbus. Samen maken we een overzicht van de inkomsten en uitgaven en ordenen we alles. De client doet dit alles zelf. De vrijwilliger ondersteunt, stimuleert, en adviseert. We nemen de thuisadministratie dus niet over”, benadrukt Wim.
Grip
Wim straalt wanneer hij vertelt over het gevoel dat hij krijgt wanneer mensen hun administratieve problemen onder ogen durven te zien en de aangeboden hulp accepteren. Dat gevoel is onbetaalbaar. “Mensen worden weer blij, ze krijgen weer moed. Ze krijgen weer grip op het leven. Dat gevoel geeft zoveel voldoening!”
Wil jij je ook inzetten voor Humanitas, als vrijwilliger thuisadministratie of op een andere gebied? Bel of mail dan naar Chuck van Loenen, coördinator [email protected], 06 35122389, of kijk op de website: www.humanitas.nl/heuvelrug
Dit interview is mede mogelijk gemaakt door de Vrijwilligerscentrale de Bilt. Kijk voor een actueel vacature aanbod op www.vrijwilligerscentraledebilt.nl